torsdag 10 mars 2011

Vår gemensamma planering

Planering
Vi utgår efter en gemensam planering för vårt flyta/sjunka experiment med barn på förskola och fritidshem. Barnens utforskande och frågor leder oss vidare i läroprocessen.Vi tänker använda oss av begreppet förhållandet mellan lyftkraft kontra tyngdkraft för att förklara flyta-sjunka. Genom att använda det begreppet tror vi att barnen kan få en enklare förståelse av hur det fungerar.

Vi använder oss av de didaktiska frågorna:
VAD vill vi att barnen ska få en förståelse för gällande flyta/sjunka
HUR ska de få förståelsen
VARFÖR behöver barnen förståelsen
(Långström & Viklund 2006)
Vi introducerar vatten på ett inspirerande och spännande sätt för att väcka barnens intresse för vårt valda fenomen.Hur gör vi för att gå vidare? Med tanke på att vi arbetar med olika åldersgrupper lägger vi perspektivet i barnens mognad och skapar nyfikenheten utifrån det.

Övergripande mål:
Lpfö98rev.10
*utvecklar sin förståelse för naturvetenskapsamt enkla kemiska processer
*utvecklar sin förmåga att urkilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap
*utvecklar sin nyfikenhet och sin lust till att leka och lära
Lpo 94
*skolan skall bidra till elevernas harmoniska utveckling. Utforskande, nyfikenhet och lust att lära skall utgöra en grund för undervisningen
*tillägnar sig goda kunskaper inom skolans ämnen och ämnesområden, för att bilda sig och få beredskap för livet
*känner till och förstår grundläggande begrepp och sammanhang inom de naturvetenskapliga, tekniska, samhällsvetenskapliga och humanistiska kunskapsområdena

Konkreta mål:
*Tillsammans med barnen utforska fenomenet flytkraft/tyngdkraft
*Öka förståelsen för varför vissa saker flyter och andra sjunker

Genomförande:
Utforskande experiment där vi använder en behållare med vatten som vi testar olika materials flyt/tyngdkraft. Tillsammans med barnen ställer vi först hypoteser kring föremålens förmåga att flyta eller sjunka. Efter att vi har prövat diskuterar vi vad som hände.

1 kommentar:

  1. Har ni intervjuat barnen innan så att ni vet var de befinner sig i sin förståelse för begreppen flyta sjunka? Jag hittar inte något och detta.

    SvaraRadera