lördag 19 mars 2011

Vårt genomförande av vattenaktivitet

Tre pedagoger i förskolan har i var sin grupp två till tre barn i åldrarna 3 - 5 år.
En pedagog på fritids har i sin grupp tre barn som är 10 år.

Genomförande 1:
På bordet står en bunke med vatten. 
För att få reda på barnens förförståelse ställer vi frågan:
 Vad är det här?
  
 Barnen svarar:   Vatten
 Vad vet ni om vatten?
                                                                                              
  • Finns i rör
  • Man kan lägga på en burk 
  • Finns ute                                                                                                  
  • Flytande                                                                                                                                            
  • Smält snö                                                                                                                        
  • Genomskiljningt                                                                                                                                                           
Vad kan man göra med vatten?
  • Bada
  • Sköljer dom (händerna), dom blir blöta och rena
  • Bordet blir blött, skvätter på mig
  • Plaska
  • Man kan åka i vatten med ringar
  • Så kan man hälla på poolen
  • Springa genom kallt vatten
  • Kallt vatten, varmt vatten
  • Torka bort det, med en trasa
  • Hälla i salt, blanda
  • Ta i deg
  • Ta i kanel, blanda
  • Ta i diskmedel göra bubblor med sugrör
  •  Olika maträtter
  •  Leka
  • Experiment
  • Ta i chockladbollar i stället för kaffe
  • Dricka 
  • Ta med en trasa på fönstret
Genomförande 2:
Ställa hypoteser om vad som händer när vi lägger saker i vatten. 
På bordet står en bunke med vatten, brevid har vi lagt apelsin, fjäder, metallgem, sten, legokloss, skruv, blyertspenna och papper.

Barnens hypoteser om vad som händer om barnen lägger en hel apelsin i vattnet. Några barn antog att den sjönk för att den var tung och några antog att den flöt för att apelsinen innehåller vatten. I nästa moment skalade vi apelsinen och tog i skalen. Barnen trodde att skalen flyter för att de är så lätta. När vi sedan tog i den skalade apelsinen i vattnet trodde en del barn att den sjönk på grund av att skalet höll apelsinen flytande. Några andra barn trodde att när skalet togs bort och de såg att skalet var tjockt trodde de att apelsinen blev lättare och skulle flyta.
              Barnen testar vad som händer med apelsinen i vattnet.    
          Apelsinen flyter. Skalad apelsin sjunker. Apelsinskal flyter.

3 kommentarer:

  1. Använde du inte Cartoonbilden ni gjort utifrån frågan om korken i vattnet?

    SvaraRadera
  2. Jag fick göra om cartoonen och ta en legobit istället som barnen har en vardagsförståelse om. Tre av barnen har svenska som andra språk och därför valde jag att konkret ta fram vatten och saker som de fick gissa vad som händer om jag lägger dem i vattnet. Att göra en cartoon innan de fått erfara med alla sinnen kändes för abstrakt. Vi provade vad som hände och barnen fick uttrycka de begrepp de hade, barnet med svenska som hemspråk hade begreppen flyta/sjunka, barnen med svenska som andra språk hade: simma, drunkna, ligga på, gå ner.
    Efter det här genomförandet har jag gjort en cartoon som barnen ska få öva sig i att prata om naturvetenskap.

    SvaraRadera
  3. Vilken var barnens reaktion kring de olika apelsinernas "beteende"? Hade de någon hypotes kring varför det blev så?

    SvaraRadera