söndag 24 april 2011

Mareria, energi, liv och teknik

Materia: Definieras som de allra minsta och grundläggande enheterna inom fysiken – bl.a. atomer.  Materia har tre aggressions tillstånd – fast, flytande och gas.  Materia har massa som anger ett objekts materia innehåll. I vårt experiment har vi använt oss av vatten i dess flytande aggressionstillstånd för att pröva och se vilka materia som flyter eller sjunker, t.ex. plastlegobit, träpenna, kork, metall gem och skruv, apelsin, sten och fjäder.

Energi: Fysikalisk storhet – medför förändring, rörelse eller någon form av uträttat arbete, t.ex. när vi i experimenten la i föremål i vattnet använde vi oss av mekanisk energi i form av rörelse och läges energi. Energi kan även ses som att apelsinen i experimentet har nyttjat energin från solen att växa, för att ätas och bidra till energi och byggstenar åt människor och djurs celler.

Liv: Cellen är den minsta enheten för liv. I den naturvetenskapliga definitionen är liv något som har energi, ämnesomsättning och förmåga till fortplantning (Helldén, 2010).  En egenskap som alla organismer har, t.ex. djur, växter, svampar, virus, celler. Förutsättning för liv är vatten som vi använt i experimenten att prova dess flytförmåga. Det föremål vi använde i experimentet som har liv är apelsinen som lever så länge den innehåller levande celler. Stenen däremot har inget liv (Helldén, 2010).

Teknik: ”Teknik är allt det människan sätter mellan sig själv och sin omgivning för att uppfylla olika behov samt de kunskaper och färdigheter hon utvecklar och förvaltar i denna problemlösande process” (Ginner & Mattsson, 1996).  Om vi går efter denna definition har vi som arbetat med detta projekt genom problemlösning tillsammans med barnen fått fördjupade kunskaper om hur föremål uppför sig när de sänks ner i vatten. Den teknik vi använde i experimenten var flyt teknik, hur man kan få föremål att flyta. De föremål vi använde är gjorda genom teknik och vissa är tekniska hjälpmedel t.ex. blyertspennan att skriva med, gemet och skruven att fästa saker med osv.

Referenslitteratur:
Ginner, T. & Mattsson, G. (red.) (1996). Teknik i skolan. Lund: Studentlitteratur.
Helldén, G. m.fl. (2010). Vägar till naturvetenskapens värld: ämneskunskaper i didaktisk belysning. Stockholm: Liber.

1 kommentar:

  1. Bra att ni fick med och tydliggjorde detta i samband med ert ämnesval.

    SvaraRadera